bedrijfsfotografie amsterdam

  • Offerte Aanvragen
    • Prijzen en Tarieven Aanvragen
  • Diensten
    • Raad van bestuur fotografie
    • Bedrijfsreportage
    • Zakelijk portret op locatie
    • Profielfotoshoot
    • Reclamefotografie
    • Bedrijfsfotografie tips
      • Zakelijke fotoshoot organiseren
      • Zakelijk portret tips
  • Over Bedrijfsfotografie Amsterdam
  • Portfolio
    • Zakelijke portretten
      • Zakelijke portret man
      • Zakelijke portret vrouw
      • Zakelijk groepsportret
    • Bedrijfsreportage
    • Reclamefotografie
  • Contact

Zakelijke fotoshoot organiseren

zakelijke fotoshoot organiseren | bedrijfsfotografie amsterdam

Hoe organiseer ik een zakelijke fotoshoot?

U bent als communicatiemanager of traffic manager gevraagd of u een zakelijke fotoshoot wilt organiseren om de nieuwe website te voorzien van een frisse serie corporate foto’s en zakelijke portretten. Aan u de schone taak om het belangrijkste uithangbord van uw bedrijf van de juiste beeldtaal te voorzien. Wat nu?

 

Hierbij een aantal tips die kunnen helpen bij het organiseren van een zakelijke fotoshoot:

  1. Organiseer een korte brainstormsessie met collega’s over wat voor corporate beelden u nodig denkt te hebben: Illustratieve sfeerbeelden die elke website bezoeker een indruk geven van uw bedrijf? Zakelijke portretfoto’s voor de wie is wie pagina? En hoeveel beelden heeft u nodig? Voor elke wegpagina één of volstaat een beeld voor meerdere pagina’s? Wat voor sfeer wilt u in de bedrijfsfoto’s zien?
  2. Oriënteer uzelf online: Google bijvoorbeeld op bedrijfsfotografie of corporate fotografie en bekijk een aantal websites van bedrijfsfotografen. Zoek met deze zoektermen ook op afbeeldingen om heel snel een indruk te krijgen van de diverse stijlen en kwaliteiten bedrijfsfotografie die er te koop zijn.
  3. Maak met wat digitaal knip en plakwerk een mood board: een document met verzameling aansprekende zakelijke beelden. Welke corporate fotografie stijl spreekt het meest aan en past het beste in de nieuwe website? Maak eventueel ook een verzameling beelden die u niet vindt voldoen.
  4. Denk van tevoren na over een budget voor de corporate fotografie. Wij krijgen tijdens onze intake regelmatig van klanten te horen ze geen idee hebben over de kosten die gepaard gaan met een zakelijke fotoshoot. Net als bij elk ander specialisme dat je inhuurt, variëren de tarieven per fotograaf enorm. En vice versa varieert de kwaliteit per fotograaf enorm. In het serieuze bedrijfsfotografie segment variëren de dagtarieven van 800 euro tot zo’n 1.500 euro, met uitschieters aan de bovenkant en aan de onderkant. De tarieven verschillen zo, omdat er tussen fotografen nou eenmaal grote verschillen bestaan qua opleiding(en), werkervaring en portfolio’s . Daarnaast zijn er grote verschillen in de apparatuur die een fotograaf meebrengt naar elke zakelijk fotoshoot. Kijk hier voor de tarieven van Bedrijfsfotografie Amsterdam.
  5. Kies uit de online portfolio’s en bedrijfsfotografen die u bekeken heeft maximaal 3 fotografen en neem met hun contact op. Door de verrichte voorbereiding kunt u hen heel duidelijk uw wensen voorleggen.
  6. Vraag op basis van je mondelinge toelichting een prijsindicatie voor de zakelijke fotoshoot. Een offerte op maat vragen kan uiteraard ook, maar daarvoor is het wel verstandig om eerst een een duidelijke briefing op te stellen, waarin u zojuist genoemde variabelen (wat voor beelden / hoeveel beelden / waar / wanneer etc.) concreet maakt en kort uitwerkt. Op basis van de door jou verstrekte briefing kan de fotograaf heel gericht een offerte maken.
  7. Maak een keuze uit de offertes op basis van de kosten vs. de verwachte kwaliteit. Probeer qua kosten en kwaliteit appels met appels te vergelijken. Bijvoorbeeld qua nabewerking: sommige fotografen doen weinig aan nabewerking, sommigen doen het even snel en geautomatiseerd en de specialisten werken handmatig aan elk beeld uit de eindselectie.
  8. Plan met de fotograaf een dag (of dagen) in waarop de fotografie gaat plaatsvinden
  9. Maak voor elke zakelijke fotoshoot een plan en een schema: wanneer gaan we wat fotograferen. Welke situaties gaan we uitbeelden. Wie moeten daarvoor aanwezig zijn? Waar gaan we de headshots fotograferen?
  10. Maak in overleg met de fotograaf een styling advies voor de medewerkers die prominent in beeld komen
  11. Vraag de medewerkers die u prominent in beeld wil hebben van tevoren of ze dit leuk vinden. Stel voor de mensen die prominent in beeld komen voor de goede orde een ‘modellen contractje’ op waarin zij zich akkoord verklaren met het zakelijke gebruik van de bedrijfsfotografie waarop zij te zien zullen zijn.
  12. Stel in een mail alle medewerkers op de hoogte van de zakelijke fotoshoot.

 

Bedrijfsfotografie Amsterdam wenst u veel succes met de voorbereidingen van uw zakelijke fotoshoot. Mocht ons portfolio uw interesse wekken, dan vertellen we u uiteraard graag meer over onze aanpak. Over de telefoon of tijdens een vrijblijvende intake bij u op kantoor. Wij horen graag van u.

 

Ik wil meer informatie of een vrijblijvende offerte

© Bedrijfsfotografie Amsterdam 2017,  all rights reserved.

TOP